Łatwy dostęp do różnego rodzaju narzędzi, które pozwalają tworzyć projekty graficzne sprawia, że każdy w tej chwili może określić się mianem grafika. Niekiedy wydawać by się mogło, że łatwiej, szybciej i przede wszystkim taniej zrobić coś samemu niż zlecić wykonanie projektu profesjonalnej agencji lub doświadczonemu grafikowi. Otóż to nie zawsze jest dobry pomysł, jeśli zależy Ci na dobrym wizerunku Twojej marki. Dowiedz się dlaczego tak ważny dla Twojej firmy jest profesjonalny projekt graficzny? Jak się ustrzec przed pseudografikami, którzy zamiast zaprojektować coś kreatywnego, oryginalnego, wykorzystują często niezgodnie z prawem materiały ze stocków czy kradzione od innych twórców.
Cechy profesjonalnego projekty graficznego
Odbiorca, który styka się z danym projektem graficznym od razu poddaje go ocenie. Na tej podstawie stwierdza, czy ten projekt jest dobry, czy zły. Czy marka, która w dany sposób się prezentuje jest profesjonalna i godna zaufania. O jakości projektu przesądzają pewne detale, które mają na nią duży wpływ, a zwykły odbiorca ich nie zauważy. Dobry i doświadczony projektant powinien posiadać wiedzę na temat tych detali, umieć stworzyć grafikę, która wywoła pozytywne odczucia oraz umieć wytłumaczyć Ci, o co w tym wszystkim chodzi. Co wpływa na to, że jedne projekty graficzne podobają nam się bardziej, a inne wcale?
Dobry pomysł i określony cel projektu
Projektant zanim zacznie pracę musi określić cel projektu graficznego, ponieważ zawsze tworzy się je z jakiegoś powodu. Po ustaleniu wszelkich założeń projektowych grafik powinien opracować pomysł – ustalić, do kogo kierowany jest przekaz w postaci danego projektu graficznego, co ma pokazywać oraz jakie reakcje ma wywoływać. Bez tych rzeczy projekt nie będzie miał w ogóle sensu i nie będzie skuteczny.
Zrównoważony projekt
Profesjonalny grafik powinien projektować grafiki w zgodzie z harmonią i równowagą, w taki sposób, aby poszczególne elementy miały swoje miejsce i wspólnie tworzyły spójną całość wizualną. Dlatego trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Linia na środku wyznacza oś symetrii,
- Po obu stronach osi symetrii umieszczamy elementy o podobnym ciężarze,
- Decydując się na projekt asymetryczny, trzeba poświecić dużo uwagi proporcjom pomiędzy elementami,
- Budujemy hierarchię, pokazując w pierwszej kolejności to, co jest najważniejsze w danym projekcie.
Czytelność i spójność
Dobry projekt to taki, który jest czytelny i zrozumiały. Tło nie może zlewać się z poszczególnymi elementami. Nie należy stosować efektów, które mogą odwrócić uwagę odbiorcy lub zakłócają odbiór przekazu danego projektu. W dobrym projekcie wszystko musi do siebie pasować, musi być spójne. Przerost formy nad treścią nie tylko spowoduje problemy w odbiorze, ale także może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.
Kolorystyka i typografia
Mówiąc o cechach dobrego projektu graficznego nie można pominąć typografii oraz kolorystyki. Po pierwsze każda barwa wzbudza emocje i wywołuje pewne skojarzenia. Dlatego wybór kolorów do identyfikacji wizualnej czy innego projektu graficznego powinien opierać się o tą wiedzę. Istotne jest także, że jeśli łączy się kilka kolorów w jednej pracy, to aby one pasowały do siebie. Drugą ważną kwestią w profesjonalnym projektowaniu jest stosowanie czytelnych czcionek. Ponieważ nawet jeśli projekt przyciąga uwagę, to nie jest w stanie przekazać tego, co najważniejsze. Uporządkowanie treści i wyróżnienie najważniejszych informacji również wpływają na jakość całego projektu.
Dlaczego warto zlecać projekty graficzne profesjonalistom?
Czy tego chcesz czy nie, pierwsze wrażenie buduje się tylko raz. Na tej podstawie Twój klient zbuduje swoją opinie na temat Twojej firmy. W jednej chwili będzie wiedział, co sprzedajesz, jaką jakość prezentujesz oraz czy warto nawiązać z Tobą współpracę. Jeśli klient raz wykreuje obraz Twojej marki w swojej głowie i będzie on negatywny, nie będzie chciał skorzystać z Twojego produktu, czy usługi, nawet jeśli ten obraz nie będzie zgodny z rzeczywistością. Profesjonalny projekt graficzny nie powstaje po to tylko, aby był. Dobry projekt kosztuje, bo zarabia na siebie. Dobry projekt wymaga czasu, bo jest skuteczny.